Hypnoseshows hadden een aantal jaar te kampen met imagoschade, maar inmiddels winnen ze hard aan populariteit. Zo trekt Menno Bandini met zijn nieuwe show ‘Stille Kracht’ volle zalen. Ook bij de opleiding tot hypnotiseur puilen de schoolbanken uit. ,,Door corona zijn mensen zich heel erg bewust geworden van hun brein.”
Menno Kleijweg, beter bekend als Menno Bandini, heeft binnenkort zijn eigen hypnoseshows. Bandini was een leerling van Rasti Rostelli, de meest bekende hypnotiseur van ons land. Samen met Rostelli reisde hij de afgelopen anderhalf jaar door Nederland voor de comebacktournee van zijn leermeester. Nu is het podium dus helemaal voor hem. ,,Ik wil niet alleen praten, maar het direct op het podium laten zien”, vertelt Bandini. Bij iemand die bang is voor slangen komt Bandini met een echte slang het podium op. Hij laat het publiek zien hoe de persoon reageert voor de hypnose. Daarna hypnotiseert hij diegene en komt hij terug met een nog grotere slang. Bandini wil laten zien hoe sterk de kracht van hypnose is. ,,Dan kunnen ze die slang ineens aaien en is de fobie weg.” Hij staat trouwens niet helemaal alleen op het podium, want hij wordt vergezeld door een ademcoach en muziekgroep.
Imagoschade
Zijn aanstaande show in Utrecht is al uitverkocht en de verwachting is dat de eerstvolgende voorstelling in Capelle aan de IJssel dat binnenkort ook is. Het is wel eens anders geweest met de populariteit van hypnoseshows. Rasti Rostelli had tijdens een van zijn optredens twee meisjes gehypnotiseerd die daarna bij seriemoordenaar Marc Dutroux zijn ingestapt. De media suggereerde dat Rostelli ze niet goed uit hypnose had gehaald. Justitie vond nooit bewijs van fouten van Rostelli, maar een flinke klap voor zijn imago en dat van hypnose in het algemeen was het wel.
Hypnoseshows zitten momenteel echter flink in de lift. ,,Zeker door corona zijn mensen zich heel erg bewust geworden van hun brein en hoe dat allemaal zit”, weet Bandini. ,,Ze hebben tijd gehad om erover na te denken. Mensen kopen liever een kaartje om op zaterdagavond naar een siminar of show te gaan in plaats van te gaan stappen.”
Vraag en aanbod
Oprichter van Hypnoworld, een erkend opleidscentrum voor hypnose en hypnotherapie, Arno van den Munckhof ziet nog een andere reden. ,,Ik denk dat die populariteit er altijd al is geweest, maar het is een kwestie van vraag en aanbod”, zegt hij. ,,Er was geen aanbod. Mensen zijn nog steeds nieuwsgierig en willen weten wat hypnose is, willen het met eigen ogen zien en meemaken.”
Dat merkt Van den Munckhof ook in zijn schoolbanken. ,,Dan mag je denken aan een flinke groei vergeleken met de jaren hiervoor, dat is zeker verdubbeld”, vertelt hij. De aandacht op televisie en wetenschappelijk onderzoek draagt daaraan bij, voegt Van den Munckhof toe.
Kracht sociale media
Ook Bandini ziet dat steeds meer mensen geïnteresseerd raken en denkt dat sociale media een grote rol kunnen spelen bij de verdere groei in populariteit. Zo werden hij en Rostelli laatst uitgenodigd in talkshow Beau. Dat filmpje ging met twee miljoen weergaven op Tiktok aardig viraal. ,,Je zag toen we daar waren geweest dat de kaartverkoop als een speer omhoog schoot. Gewoon honderd kaartjes op één avond. Voor hypnose is dat uitzonderlijk, voorheen verkochten we er honderd per maand.”