Als Nederlanders zijn we koploper in het consumeren van vleesvervangers. Deze week bleek uit een onderzoek van de Consumentenbond dat twee derde van de vegaburgers in Nederlandse supermarkten te ongezond zijn. “We hopen dat dit een wake-up call is voor de fabrikanten”, zegt een woordvoerder van de consumentenbond.
In het onderzoek bekeek de Consumentenbond 75 vegetarische en veganistische burgers. Twee derde hiervan blijkt veel zout en/of verzadigd vet te bevatten. “Het is heel belangrijk dat je niet teveel zout eet. Het is slecht voor de bloeddruk”, vertelt voedingsdeskundige Eva Corpeleijn. “Door het zout smaakt de burger lekkerder, zeker de eerste paar happen.”
Babs van der Staak, woordvoerder van de Consumentenbond, heeft hier een andere kijk op. “Ik denk zelf dat het niet echt nodig is voor de smaak. Er zijn genoeg burgers waar minder zout in zit, die worden ook verkocht. Zout wordt vaak toegevoegd omdat het een goedkope smaakmaker is.”
Nederland koploper vleesvervangers
Als het gaat om het consumeren van vleesvervangers, zijn we in Nederland koploper van Europa. Dat blijkt uit een onderzoek van marktonderzoekbureau Nielsen uit 2021. Nu blijkt dus dat veel vegaburgers niet erg gezond zijn, maar nog wel altijd gezonder dan normale burgers. Dit kan een afweging zijn in de keuze voor het kiezen van vleesvervangers. “Ik kan me voorstellen dat mensen door dit nieuws minder snel voor vegaburgers kiezen. Maar wij willen informeren en fabrikanten stimuleren om hun producten gezonder te maken”, vertelt Van der Staak.
Toekomst
Corpeleijn denkt dat het onderzoek een positief effect kan hebben op de kwaliteit van de vegaburgers. “Als twee derde niet gezond zijn betekent het dat een derde wel gezond is. Als meer mensen voor de gezonde burgers kiezen kan dit leiden tot verandering bij de industrie.”
De consumentenbond heeft de resultaten van het onderzoek voorgelegd aan de fabrikanten, en kreeg verschillende reacties. “Het is echt aan de fabrikanten of ze er werk van willen maken. Albert Heijn zegt dat het niet haalbaar is om binnen de marges van het voedingscentrum te blijven, maar beloven wel te verbeteren. Unilever laat weten eigen richtlijnen te hebben die blijkbaar minder streng zijn. Ze doen geen beloftes om het op de korte termijn te verbeteren.”
Ondanks dat de fabrikanten geen concrete plannen hebben, hoopt de Consumentenbond op snelle verbetering. “Wij hopen dat dit een wake-up call is en dat ze er snel mee aan de slag gaan. Wat ons betreft houden de fabrikanten zich van het voedingscentrum. Wij vinden dat fabrikanten ernaar moeten streven om daar binnen te blijven”, aldus Van der Staak.