Door Marlijn Schurian en Marlou van der Weegen
Multinationals zijn grote spelers als het gaat om klimaatverandering. Maar door ‘greenwashing’ praten ze individuen klimaatschaamte aan. Nicky Krete, gedrags- en klimaatpsycholoog, vertelt meer over klimaatschaamte en de effecten daarvan.
Introductie
Frustratie
Greenwashing is je duurzamer voordoen dan je bent. Het lijkt onschuldig: je groene acties wat overdrijven om je klanten te laten zien dat je duurzaam onderneemt. Maar greenwashing kan ervoor zorgen dat je op een negatieve manier bekend komt te staan. Je kunt er zelfs een boete voor krijgen. Wat doet reclame/greenwashing van multinationals met de individuen die dat zien?
Multinationals
Je hebt verschillende spelers in klimaatverandering, iedereen heeft een aandeel. Wat voor aandeel hebben multinationals in de klimaatschaamte? En moeten we verwachten dat multinationals alles maar oplossen?
Klimaatschaamte
Klimaatschaamte is het gevoel van schuld of schaamte dat ontstaat door de eigen bijdrage aan klimaatverandering. Is deze schaamte die mensen voelen nodig?
Weerstand tegen verandering
‘Er zijn altijd mensen die weerstand bieden.’ Maar hier komt volgens Nicky Krete verandering in, op een gegeven moment ontstaat er een domino-effect.
Vingerwijzen multinationals
35% van de uitstoot is van multinationals maar ze wijzen de vinger naar consumenten. Consumenten wijzen die vinger net zo hard terug. Hoe komen we uit deze oneindige discussie?
Generatie
Op 1 januari 2022 telt Nederland 3.525.453 inwoners ouder dan 65 jaar. Dat is 20% van de totale bevolking (CBS). De bevolking van Nederland is geleidelijk aan het vergrijzen. Kunnen we met deze vergrijzing goede beslissingen nemen voor de toekomst?
Vraag en aanbod
Zonder vraag geen aanbod. Hebben wij als burgers meer macht dan wij denken?
Kleine stapjes
‘Je moet stoppen met vliegen, vleeseten en alles wat slecht is voor het milieu.’ Dit werkt volgens Nicky Krete niet. ’Door mensen zoveel op te leggen heb je een grotere kans dat ze wegrennen.’