Met de BoerBurgerBeweging als grote winnaar, zitten de verkiezingen voor de Provinciale Staten erop. D66 gaf het meeste geld uit aan campagnevoeren, maar pakte wel groot verlies en daalde in zetels. “Ik denk dat D66 niet goed zichtbaar was bij de jongere doelgroep”, Stefan Coupeus, hoogleraar politicologie aan de Universiteit van Groningen.
Uit onderzoek van mediabureau Nielsen blijkt dat D66 ruim 175.000 euro had uitgegeven aan reclame voor de verkiezingen. Twee keer zoveel als bijvoorbeeld nummer twee FvD. Toch ging de partij in de prognose van zetels in de Eerste Kamer, die wordt gekozen door de Provinciale Staten, van zeven naar vijf. “Over het algemeen is het lectoraat van D66 vrij volatiel. Dat wil zeggen dat de partij enorme winst, maar ook enorme verliezen kan krijgen. Verder wilden stemmers die eerst op de D66 stemden nu meer op een progressieve oppositiepartij stemmen zoals Groenlinks of PvdA.”
Ook Kay van der Hoop, persvoorlichter van de Jonge Democraten, ziet dat er minder mensen op de moederpartij hebben gestemd. “De D66 achterban blijft vaak thuis bij de Provinciale Statenverkiezingen, dat zie je in deze uitslag ook terug.”
Campagne
D66 richtte de campagne vooral op de traditionele media zoals radio en tv. Op sociale media waren ze minder te vinden. De partij gaf rond de 11.000 euro uit aan campagne op sociale media. Een stuk minder dan bijvoorbeeld de PvdA, die gaven rond de 50.000 euro uit aan advertenties op Facebook en Instagram. “Ik denk dat D66 niet goed zichtbaar was voor de jonge doelgroep. Die kan je veel beter bereiken door sociale media. Via sociale media kan je veel preciezer bepaalde groepen bereiken die meer geneigd zijn om op jou te stemmen”, zegt Couperus.
Daar sluit van der Hoop zich bij aan. “Omdat de jongeren als bevolkingsgroep vaak niet komt opdagen bij verkiezingen, zeker niet bij de Provinciale Statenverkiezingen, moeten we die zeker beter bereiken. Dat kan heel goed via sociale media. Op dat gebied valt zeker nog veel te winnen.”
Boerburgerbeweging
Waar D66 zetels verloor, ging het als een raket bij de BoerBurgerBeweging. Uit de laatste prognose klimt de BBB naar zeventien zetels in de Eerste Kamer. De BBB heeft een stuk minder geld aan de campagne dan D66. Volgens Couperus komt dat vooral omdat de BBB veel ‘gratis campagne’ had. “De lijsttrekster van de BBB, Caroline van der Plas, stond in het centrum van de belangstelling en schoof bij elke talkshow aan. Zij is het gezicht geworden van de nieuwe beweging proteststemmers.”
Ook heeft de BBB minder te hoeven investeren in zichtbaarheid dan alle andere partijen. “Doordat Van der Plas vaak aanwezig was op bijvoorbeeld boerenprotesten, zag je haar ook vaak op tv. Want dat willen mensen zien. Mensen zijn nu eenmaal meer geïnteresseerd in spectaculaire bijeenkomsten dan de kamertjes waar de D66’ers in debat gaan”, aldus de politicoloog.